krigsstega.blogg.se

Jag har just fått veta att jag har en inkräktare i min kropp - en tumör som jag gett namnet Tekla. Hon ska dö!

Flöjt och fika.

Publicerad 2015-07-19 22:52:03 i Allmänt,

I brist på tufft blåsinstrument (så som trumpet, saxofon el. dylikt) så har jag tutat ganska flitigt i min blockflöjt på senaste tiden. För ungefär 14 år sen då jag under en period var besatt av att skriva arrangemang, med noter alltså, då lärde jag mig spela blockflöjt lite slarvigt så där. Bara för att ha nåt att spela mina noter på. Så jag lärde mig greppen för att kunna spela i alla tonarter.

Nu har jag gått med i ett tv-spelsband och har fått en flöjtstämma att lära mig. Det är så roligt!! Jag har suttit hemma och tutat och kämpat. Det låter så där, speciellt när det är byten mellan svåra grepp. Men jag tror det ger med sig. Jag får öva förstås. Det var ju trots allt 14 år sen jag spelade, så det är ju inte konstigt att det är rostigt. Det är så roligt med musik att om man har nån slags grundförståelse för hur musik funkar och lite gehör och rytmkänsla då går det till och med att musicera hjälpligt på ett instrument man inte behärskar. Nån liten ton som passar in går det ju alltid att tuta fram.

Dagens rubrik utlovade ju fika. Och det var det också! Ett spontant fika med grannar i all enkelhet, fint och kul.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela